Onderzoekend, bewegend en spelend leren

‘Leren moet leuk zijn’, daar zijn wij van overtuigd. Hierdoor raken kinderen namelijk gemotiveerd en betrokken.  Dat doen wij middels kennisoverdracht en onderzoekend, bewegend & spelend leren met elkaar in balans te houden. Wij geloven in ervaringsleer, want dit stimuleert kinderen meerdere zintuigen tegelijk te gebruiken waardoor leerstof beter in het geheugen opgeslagen wordt. Deze wordt namelijk gekoppeld aan een ervaring van zelf ontdekken, bedenken en beleven. Bewegen heeft een positief effect op het zelfvertrouwen, zelfbeeld en sociaal gedrag.  

 

Leerpleinen 

Onze leerpleinen stimuleren kinderen om op andere manieren te leren dan uit een (methode)boek; ze bewegen en spelen tíjdens het leren. Er wordt gewerkt met diverse materialen die de nieuwsgierigheid en ervaringsleer bij kinderen stimuleert. Wij werken met een leesplein, taalplein en rekenplein. Deze pleinen dragen bij aan het ervaren van plezier, rust, inspiratie en dynamiek. 

 

Kritisch- & probleemoplossend (na)denken 

We bevorderen het kritisch- & probleemoplossend (na)denken door vragen en opdrachten aan te bieden waarbij analyseren, evalueren en creëren centraal staan. We ontlokken discussie en stimuleren zelfstandigheid in de zoektocht naar informatie.  

 

Themagericht werken 

Met name bij de wereld-oriënterende en creatieve vakken wordt vanuit het thema aangeboden. De methodeboeken dienen hierbij als bronnenboek, en de leerkracht neemt een coachende rol aan. Leerlingen presenteren telkens hun project(en), zowel inhoudelijk als wat betreft hun persoonlijke ontwikkeling en vaardigheden.