Inzicht in jezelf en je omgeving
Fides
Wij werken met 'Fides'; met praktische en zichtbare manieren leerlingen inzicht in zichzelf en hun omgeving geven. Alledaagse 'symbolen' en denkvragen worden hierbij ingezet. We kennen in dit kader de startkring aan het begin van de dag, waarmee we de sociale emotionele ontwikkeling en groepsvorming bevorderen. Hierdoor is er aandacht voor het individuele kind, de plek van het kind in de groep en wordt de communicatie en samenwerking van kinderen getraind. Hetzelfde geldt voor de evaluatiekring; reflecteren op wat je geleerd hebt en hóe je dat geleerd hebt. Welke manier van leren past je het best en hoe kan je jouw talenten goed inzetten? Denksleutels, met daarop een vraag of opdracht, zetten aan tot creatief, analytisch en praktisch denken.
Zoals hierboven al aangegeven, kent Fides meerdere symbolen die worden ingezet in de diverse gesprekken. Hier enkele voorbeelden:
- Okee-Ojee: ons gedrag wordt erg bepaald door wat we denken. Door ‘ojee en oké gedachten’ te herkennen, krijgen we inzicht in ons gedrag. We leren hierdoor anders te handelen en daarmee de (vaak) irreële angsten en onzekerheden positief om te buigen.
- Rugzak: we hebben als het ware een onzichtbare rugzak. De hele dag maken we vanalles mee en dat levert, samen met onze gedachten, allerlei gevoelens op. Deze ervaringen en de betekenis die we er aan gegeven hebben, hebben invloed op ons gedrag. Het is daarom belangrijk om met anderen te delen wat er in onze rugzak zit. Dan begrijpen we beter waarom we (of anderen) op bepaalde momenten reageren zoals we reageren.
Voor meer informatie: https://www.fides-wbt.com/
MijnRapportfolio
In plaats van een papieren rapport 3x per schooljaar, hebben wij ervoor gekozen om te werken met een digitaal portfolio waar zowel ouders als de kinderen zelf de (talent)ontwikkeling te allen tijden kunnen inzien en volgen. Wij werken met MijnRapportfolio.
In dit portfolio staat het kind centraal; wie ben jij? Waar liggen jouw interesses en wat zijn jouw talenten? Hoe leer jij en hoe ga jij te werk? Hoe verloopt jouw ontwikkeling en waar liggen er nog kansen voor verbetering? Door middel van persoonlijke doelen worden kinderen eigenaar over hun ontwikkelproces ten behoeve van instrinsieke motivatie en betrokkenheid.
Een groeiend document dat wordt samengesteld door zowel de leerkrachten als de kinderen.